Week 6

19 maart 2019 - Msambweni, Kenia

Hallo allemaal,

Ik heb weer een drukke week achter de rug. En wat gaat de tijd toch snel! ik zit gewoon al over de helft.

Ik stond vorige week opnieuw op theatre, de operatiekamer.

Het was wederom een rustige week in het ziekenhuis waar we hebben toch het een en ander kunnen zien.

We hebben een aantal keizersnede gezien waaronder 1 heftige. Het kindje heeft ongeveer 15 minuten geen teken van leven gegeven. Er waren alleen maar studenten bij de meegenomen baby aanwezig. Nadat de longen werden uitgezogen is hij beademend waarna hij een soort van stuiptrekkingen vertoonde. Na enkele minuten kleurde de blauw, grauwe huid naar een gezondere kleur en vertoonde de baby meer tekenen van leven.

Op dinsdag hebben we een hele gave operatie mogen zien. Een diabetische voet werd verwijderd tot ongeveer de helft van het scheenbeen. Het erg was apart om te zien, de vrouw maakte nog grapjes over dat het andere been eraf moest.

Een amputatie gaat er heftig aan toe. Er wordt met grof geweld het vlees van het bot verwijderd waarna het bot letterlijk wordt doorgezaagd. Het been werd in een vuilniszak gegooid waarna deze scheurde en er dus een voet over de ok rolde. Ondertussen maakte een arts een grapje ‘zo die gaat meteen naar de slager’.

Omdat ik zelf al een aantal weken niet lekker ben en al een aantal keer heb moeten overgeven had ik met de organisatie besloten dat ik me moest laten controleren in een privékliniek.

En wat een wereld van verschil is dit. Ik kwam samen met fleur binnen bij een receptionist die me vervolgens naar de verpleegkunde stuurde om mijn bloeddruk en gewicht te controleren, mijn symptomen schreef ze vervolgens op in een dossier. Hierna werd ik door een arts gezien in een afgesloten kamer (met een bed!!). Mijn bloed werd gecontroleerd met een steriele naald en ben daarna naar de apotheek gestuurd. Het bleek een ontsteking te zijn.

Het is heel raar om een echt westers ‘ziekenhuis’ te zien. Ook raakt het me dat alleen de mensen met veel geld de zorg kunnen krijgen die ze verdienen.

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver. We gingen op safari. Om half 6 sochtend werden we opgehaald in ons gastgezin en hadden we een rit van 4,5 uur te gaan.

Maar wauw wat was het gaaf! We hebben veel geluk gehad met de dieren die hebben mogen zien. Zo hebben we leeuwen, cheeta’s, nijlpaard, giraffen, Puma’s, buffels en olifanten gezien.

De tweede nacht sliepen we in een erg luxe hotel waar je over het safari park (was net zo groot is als Nederland) uit.

Op Zondag hebben we nog 3 uurtjes in het park gereden en zijn daarna naar de masai stam geweest. Ik vond het jammer dat deze stam zo toeristisch is geworden.

Volgende week sta ik op de male ward.

Tot volgende week!