week 4

2 maart 2019 - Diani Beach, Kenia

Hallo weer allemaal,

Deze week heb ik weer van alles gezien en meegemaakt. Ik stond deze week op de OK wat hier Theater heet.

De tijd gaat hier veel te snel :(, ik zit er al weer gewoon een maand. Ik merkt nog steeds dat mijn lichaam eigenlijk continue energieloos is en het ook mentaal best zwaar is. Je maakt hier veel mee en ik denk dat ik stiekem meer indrukken op een dag krijg dan ik zelf besef.

Het was een erg rustige week in het geheel ziekenhuis wat erg jammer was. Normaal ga ik als het rustig is een ronde lopen door het ziekenhuis om te kijken of er ergens iets te beleven is. Dit kon helaas niet omdat ik Ok kleren aan had en hiermee niet de 'afdeling' af mag.

Dinsdag was de eerste dag omdat we maandag terug waren gekomen vanuit Mombassa. Ik heb deze dag helaas geen operatie kunnen zien omdat de eerste operatie begon om 11 uur en ze hierbij gebruik maakte van röntgenstraling. Voor mijn eigen veiligheid heb ik besloten, hoe interessant ik het ook vond om hier niet te gaan kijken.

Na deze operatie kwam Doinggoood ons interviewen voor een goed beeld over het ziekenhuis en het gastgezin voor volgende stagiaires.

Op woensdag en donderdag waren en wederom niet veel operaties. Fleur en ik zagen in een kamer een baby liggen en vroegen ons waarom deze hier lag, langs het kindje lag het slangetje voor zuurstof. We vroegen aan een nurse waarom het kindje daar lag en waar de moeder was. Het kindje had een gebrek aan zuurstof en op de delivery room was er geen zuurstof aanwezig. We hebben toen aangegeven dat het kindje niet meer aan het zuurstof lag en hebben hier toen voor gezorgd.

Op vrijdag stonden er een aantal erg interessante operaties op de planning. Namelijk het verwijderen van de baarmoeder door fibrose en het verwijderen van de vrucht bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ook stond er het verwijderen van een tumor in de baarmoeder op de planning bij een meisje van 10 maar er iets mis met het bloed dus deze hebben we helaas niet meer mee kunnen kijken.

En om niet te vergeten ben ik Dinsdag jarig geweest! Wat ook een erg leuke ervaring was om hier in Kenia mee te maken!

Dikke kus en tot volgende week!